Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

HUSET

Om Huset

Huset er en del af Vestre Skoles almene skoletilbud og fungerer som en mellemform. 

Tilbuddet er for elever, der har brug for en mere struktureret og skærmet hverdag end i skolens almindelige klasser, men som stadig er en del af folkeskolens fællesskab.

Vi arbejder med små hold, få kendte voksne og en specialpædagogisk tilgang, der understøtter elevernes trivsel, læring og sociale udvikling. Alle børn i Huset er Vestre Skoles elever, men de har ofte en eller flere diagnoser, fx autisme eller ADD, der gør de har en individuel handleplan, som er en forudsætning for at være en del af tilbuddet. 

Personaleressourcerne i huset tilpasses løbende gruppen af børn, der som udgangspunkt udgør 4-6 elever. Der er både specialpædagogiske lærere og én fuldtids specialpædagog. På den måde er der i en stor del af timerne en to-voksen-ordning.

Fysiske rammer

Huset ligger i en selvstændig bygning med egen indgang, garderobe og undervisningslokaler. Lokalerne er indrettet med individuelle arbejdspladser med afskærmning, så eleverne kan arbejde i ro og trække sig tilbage ved behov.

Der er en skærmet skolegård, hvor kun en mindre del af skolens øvrige elever kommer i frikvartererne. Det skaber et trygt og overskueligt miljø for eleverne i Huset.

Undervisning og pædagogik

Undervisningen følger folkeskolens fagrække og tilrettelægges med udgangspunkt i specialpædagogiske principper, der sikrer struktur, forudsigelighed og genkendelighed i hverdagen.

•    Struktureret hverdag: Dagen starter med gennemgang af skema og faste rutiner.

•    Individuel tilpasning: Alle elever har en handleplan, og undervisningen justeres løbende efter behov.

•    Visualisering og tydelighed: Vi anvender visuelle og verbale støttesystemer, når det giver mening for den enkelte elev.

•    Social og personlig udvikling: Vi arbejder med opbygning af selvtillid, selvværd og forståelse af egne styrker og udfordringer.

Målet er, at eleverne trives, udvikler sig fagligt og socialt og oplever succes i deres skolegang.

Forældresamarbejde

Huset lægger stor vægt på et tæt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene. Der afholdes statusmøder og skole-hjem samtaler, og der kan indkaldes til konsultative og tværfaglige møder efter behov.

Forebyggelse og håndtering af skolefravær

Indsatsen i Huset er individuelt tilpasset og sker i tæt samarbejde teamet omkring den enkelte elevs stamklasse, samt med forældre og andre relevante fagpersoner. 

Vi prioriterer et udvidet forældresamarbejde og arbejder proaktivt med:

•    Dynamiske og tilpassede skemaer

•    Individuelle samtaler og tæt kontakt med primær voksen

•    Justering af krav og forventninger

•    Ekstra støtte