Vores fundament
Vestre Skole er en mangfoldig skole, der lægger vægt på, at alle børn skal udvikle sig og trives, fagligt og socialt samt opleve sig selv som værdifulde og bidragende i fællesskabet. Skolens kultur er funderet på fire stærke værdier: tryghed, medansvar, kvalitet og samarbejde.
Vi ønsker at skabe en skole, hvor alle behandler hinanden med respekt, og hvor hver enkelt tager medansvar for sig selv og fællesskabet samt for at bidrage positivt til det psykiske og fysiske lærings- og arbejdsmiljø. Vi er opmærksomme på at øge elevinddragelse i arbejdet hermed.
Vi er optaget af, at alle skolens elever oplever faglige succeser, der giver dem tro på egne evner samt lyst til læring og videre uddannelse. Vi arbejder aktivt for, at alle elever opnår personlige, faglige og sociale kompetencer, der gør dem til aktivt deltagende “livsduelige verdensborgere”.
Vestre Skole er kendetegnet ved et godt og tæt samarbejde med forældre, foreninger og virksomheder i lokalområdet samt internt mellem skolens ansatte. Der har igennem flere år været fokus på at øge elevernes omverdensforståelse og gøre undervisningen virkelighedsnær, varieret og motiverende, og de mange udendørs læringsrum i lokalområdet inddrages ofte i under-visningen. Vi har bl.a. ugentlige temadage med tid til fordybelse og mulighed for anderledes undervisningsaktiviteter, herunder “ture ud af huset” og besøg på virksomheder. Vestre Skole samarbejder bl.a. med ”Relationsnetværket” om initiativet ”Virksomheder adopterer skoleklasser”.
Vores udviklingspunkter
Et udviklingspunkt er et fokusområde, som vi ønsker at fastholde eller (videre)udvikle. Vi vil i skoleåret 2025-2026 arbejde med to udviklingspunkter for at understøtte skolens videre udvikling. De udfoldes nedenfor:
”En del af noget større”
Relevans:
På Vestre Skole er det vigtigt, at alle kan deltage og være medansvarlige og medskabende for en god skole, der fremmer trivsel, fagligt og socialt.
Vi er optaget af, at alle elever oplever at være en vigtig del af skolen og undervisningen.
Mange af vores elever trives og er glad for Vestre Skole og trivslen er højere end kommunegennemsnittet.
Alligevel oplever vi, en stigende andel sårbare elever, der har svært ved at deltage i skoledagen – både fagligt og socialt.
Vi vil:
Under overskriften “En del af fællesskabet”, vil vi skabe fokus på deltagelse for alle i fællesskabet på skolen.
Vi vil fortsat udvikle skolens tilbud til elever med special-pædagogiske støttebehov herunder deltage i et kompetenceudviklingsforløb omkring “Flere elever med fællesskaber i almenområdet”. Desuden vil vi med aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram se på brugen af timebank til at lave indsatser i dansk og matematik, målrettet de mest udfordrede elever.
Vi vil fastholde skolens stærke traditioner, så eleverne på tværs af klasser deler oplevelser og dermed oplever social forbundenhed. Derudover vil vi styrke skolens arbejde med “Venskabsklasser” for at øge elevernes tryghed og trivsel.
Vi vil medinddrage og give vores elever et medansvar for planlægning og afvikling af forskellige aktiviteter på skolens anderledes dage/faste traditioner.
Vi vil sikre, at elever kommer i skole ved at registrere og følge op på fravær i et nært samarbejde med forældrene bl.a. ved skolehjemsamtalerne.
Forandring:
Vi ønsker at se:
- Alle elever oplever sig selv som en del af et fællesskab.
- Vores elever oplever skolen som et trygt sted at lære og være.
- Vores elever er i god trivsel, fagligt og socialt.
- Vores elever kommer i skole hver dag.
- Vores elever tager medansvar for det fysiske og psykiske undervisningsmiljø bl.a. gennem øget inddragelse af vores UMR.
- Forældrene tager et medansvar og deltager aktivt i det gode samarbejde mellem skole og hjem.
“Læsning og målrettede indsatser”
Relevans:
- På Vestre Skole er det vigtigt, at alle kan tilegne sig viden om verden og lære nye færdigheder og kompetencer indenfor alle fag.
- Vi anser læsning som en afgørende forudsætning for dette og er særligt optaget af at udvikle og fastholde gode læsevaner hos eleverne, da læsning er en afgørende nøgle til læring.
- Vi oplever desværre, at færre elever læser meget og kan læse med god forståelse og indlevelse, og kan se udfordringer i, at de gode læseoplevelser kan være udfordret af andre medier herunder de digitale sociale medier.
- Med aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram skal folkeskolen være mere for flere for, hvorfor Vestre Skole er forpligtet til at prioritere ressourcer til indsatser i dansk og matematik, målrettet de mest udfordrede elever på skolen.
Handlinger:
- Vi vil inspirere elevernes lyst til at læse mere med fortsættelse af tidligere års projekter med fokus på læselyst, hvor eleverne fx deltager i book-talks og book-dates.
- Vi vil sætte fokus på og inspirere fagligt til at bruge ordblindevenlig undervisning og sætte mikrohandlinger i gang med sproglig udvikling for øje.
- Vi vil sætte fokus på oplæsningens lærings- og dannelsesværdi ved planlægning og gennemførsel af undervisningsforløb med højtlæsning som omdrejningspunkt.
- Vi vil tilbyde alle elever et spændende bogmiljø i skolens “biblioteksområde” i det pædagogiske læringscenter.
- Vi vil planlægge og gennem-føre undervisning og indsatser, der retter sig mod de mest udfordrede elever, særligt med fokus på dansk og matematik, men også indsatser, der styrker kvaliteten af i selve klasseundervisningen, fx holddannelse, to-voksenordninger og co-teaching. Herunder vil faglig læsning være et fokusområde.
- Vi vil forpligte os på at dele viden på tværs, så man kollegialt kan lade sig inspirere af hinandens forløb og gode ideer.
Forandring:
Vi ønsker, at:
- Eleverne læser dagligt.
- Eleverne får gode læseoplevelser, som øger deres lyst til at læse og lære mere.
- Elevernes faglige indsigt og viden øges, og at det afspejler sig i dialogen i undervisningen.
- Alle elever, også de udfordrede, mindst opnår at få karakteren 02 i dansk og matematik, uanset vi allerede opnår gode faglige resultater ud fra et socioøkonomisk perspektiv.