Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Klassedannelse

Princip for klassedannelse ved Vestre Skole

Formål: 
At danne nogle harmoniske og velfungerende klasser der danner ramme om klassen som et fællesskab, den enkelte elevs trivsel og faglige udvik-ling.
Vestre Skole har på de fleste klassetrin kun en klasse, men på klassetrin med flere klasser følges dette princip for klassedannelse.

Klassedannelsen sker ud fra følgende kriterier:
En ligelig fordeling af piger og drenge
En ligelig fordeling ud fra faglige og sociale kriterier

Dannelse af 0. klasse sker ud fra en professionel vurdering på bagrund af ovenstå-ende kriterier, samt på baggrund af viden fra overleveringsmøder med børnehaver-ne og kendskab og erfaringer fra perioden i ”spiregruppen”.

Fra 6.klassetrin dannes nye klasser. Den nye klassedannelse sker på baggrund af ovennævnte kriterier såvel som kendskab og erfaringer fra de forløbne skoleår. Det er skolens ledelse, der organiserer klassedannelsen i samarbejde med klasseteamet. Skolens leder træffer den endelige beslutning om klassedannelsen.

Forældrene vil blive informeret om forløbet i forbindelse med ny klassedannelse så snart forløbet er fastlagt.

Skolelederen vurderer hvert år klassedannelsen på klassetrin med flere klasser og kan efter en pædagogisk og faglig vurdering beslutte at lave ny klassedannelse på en given årgang til børnenes og klassens bedste.

Revideret og godkendt af Vestre Skoles Skolebestyrelse d. 11. januar 2024

 

På bestyrelsens vegne 
Jakob Finn Wiis Tønnesen
Forperson for Skolebestyrelsen