Pejlemærker for Vestre Skole

Vores fundament

Vestre Skole er en mangfoldig skole, der lægger vægt på, at alle børn skal udvikle sig og trives, fagligt og socialt samt opleve sig selv som værdifulde og bidragende i fællesskabet. Skolens kultur er funderet på fire stærke værdier: tryghed, medansvar, kvalitet og samarbejde.

Vestre Skole er kendetegnet ved et godt og tæt samarbejde med forældre, foreninger og virksomheder i lokalområdet samt internt mellem skolens ansatte. Der har igennem flere år været fokus på at øge elevernes omverdensforståelse og gøre undervisningen virkelighedsnær, og de mange udendørs læringsrum i lokalområdet inddrages ofte i undervisningen. Vi har bl.a. ugentlige temadage med tid til fordybelse og mulighed for anderledes undervisningsaktiviteter, herunder “ture ud af huset” og besøg på virksomheder. Vestre Skole samarbejder bl.a. med ”Relationsnetværket” om initiativet ”Virksomheder adopterer skoleklasser”.

Vestre Skole har igennem de sidste par år været igennem en gennemgribende modernisering og renovering, og vi er optaget af, hvordan skolens nye fysiske rammer kan bidrage yderligere til en varieret og motiverende skoledag for eleverne samt til mangfoldige læringsmiljøer. Vi ønsker at skabe en skole, hvor alle behandler hinanden med respekt, og hvor hver enkelt tager medansvar for sig selv og fællesskabet samt for at bidrage positivt til det psykiske og fysiske lærings- og arbejdsmiljø. Vi er opmærksomme på at øge elevinddragelse i arbejdet hermed.

Vi er optaget af, at alle skolens elever oplever faglige succeser, der giver dem tro på egne evner samt lyst til læring og videre uddannelse. Vi arbejder aktivt for, at alle elever opnår personlige, faglige og sociale kompetencer, der gør dem til aktivt deltagende “livsduelige verdensborgere”.

Vores pejlemærker

Et pejlemærke er et fokusområde, som vi ønsker at fastholde eller udvikle. Vi vil i skoleåret 2023-2024 arbejde med 2 pejlemærker for at understøtte skolens videre udvikling. De udfoldes nedenfor:

”En del af noget større”

Relevans:
På Vestre Skole er det vigtigt, at alle kan deltage og være medansvarlige og medskabende for en god skole, der fremmer trivsel, fagligt og socialt.
Vi er optaget af, at alle elever oplever at være en vigtig del af skolen og undervisningen.
Vi oplever, en stigende andel sårbare elever, der har svært ved at deltage i skoledagen.

Handlinger:
Vi vil:

• Under overskriften “Vi savner dig”, skabe fokus på deltagelse i fællesskabet ved at registrere og følge op på fravær i et nært samarbejde med forældrene bl.a. ved skolehjemsamtalerne.
  • Udvikle skolens tilbud til elever med specialpædagogiske behov herunder deltage i et kompetence-udviklingsforløb omkring “Flere elever med fællesskaber i almenområdet”.
  • Fastholde skolens stærke traditioner så eleverne på tværs af klasser deler oplevelser og dermed oplever social forbundethed.
  • Medinddrage og give vores elever et medansvar for planlægning og afvikling af forskellige aktiviteter på skolens anderledes dage/faste traditioner.
  • Styrke skolens arbejde med “Venskabsklasser” for at øge elevernes tryghed og trivsel.
  • Planlægge og gennemføre undervisningsforløb med fokus på de 17 verdensmål.

Forandring:
Vi ønsker, at:

• Alle elever er en del af et fællesskab.
  • Vores elever oplever skolen som et trygt sted at lære og være.
  • Vores elever kommer i skole hver dag.
  • Vores elever er i god trivsel, fagligt og socialt.
  • Vores elever tager medansvar for det fysiske og psykiske undervisningsmiljø.
  • Forældrene tager et medansvar og deltager aktivt i det gode samarbejde mellem skole og hjem.

“Læsning – en vigtig nøgle til læring”

Relevans:
På Vestre Skole er det vigtigt, at alle kan tilegne sig viden om verden og lære nye færdigheder og kompetencer indenfor alle fag. Vi er optaget af, at skabe forudsætninger for at udvikle og fastholde gode læsevaner, da læsning er en afgørende nøgle til læring. Vi oplever, at færre elever læser meget og kan læse med god forståelse og indlevelse, og kan se udfordringer i, at de gode læseoplevelser kan være udfordret af andre medier herunder de digitale sociale medier.

Handlinger:
Vi vil:

• Planlægge og gennemføre undervisningsforløb med fokus på fagord, begreber og fagspecifikt sprog i alle fag under overskriften “Faglig læsning.
  • Inspirere elevernes lyst til at læse mere med fortsættelse af “Projekt Læselyst”, hvor eleverne fx deltager i book-talks og book-dates.
  • Sætte fokus på oplæsningens lærings- og dannelsesværdi ved planlægning og gennemførsel af undervisningsforløb med højtlæsning som omdrejningspunkt.
  • Tilbyde alle elever et spændende bogmiljø i skolens “biblioteksområde” i det pædagogiske læringscenter.

Forandring:
Vi ønsker, at:

• Elevernes faglige viden og indsigt øges, og at det afspejler sig i den faglige dialog i undervisningen.
  • Eleverne får gode læseoplevelser, som øger deres lyst til at læse og lære mere.
  • Eleverne læser dagligt.
  • Afgangselevernes karakterer løftes især for de elever, der kan have svært ved at opnå 02 i dansk og matematik.

Dato: 31. maj 2023
Skoleleders navn: Marie-Louise Ladefoged Flye