Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Årsberetning fra Vestre Skoles bestyrelse 2023

Årsberetning fra Vestre Skoles bestyrelse 2023

Skoleåret 2022-2023 har været et år, hvor normaliteten post corona har haft sit indtog på
Vestre Skole. Senest set ved en tilbagevenden til en traditionel eksamination, hvor alle har
været involveret - især eleverne i udskolingen.

For Vestre Skole har skoleåret også været præget af forsat stor tilpasning og agilitet i forhold
til et, desværre, forsat forsinket renoveringsprojekt. Dertil har bestyrelsen været involveret i
en god og solid ansættelsesproces, der har givet os en ny skoleleder og viceskoleleder, der
begge kan bringe vores traditionsrige skole videre frem.

Skolebestyrelsen har revideret godt 1/3 del af de eksisterende principper for skolens
virksomhed, der har betydet, at skolen nu har et relativt opdateret værdisæt. En revision der
vil forsætte i de kommende år. Dertil er der lagt kræfter i at knytte de enkelte klasser til de
lokale virksomheder for derigennem at skabe en indsigt i de mange forskellige
jobmuligheder, der er i erhvervslivet og for at knytte et lokalt bånd. Vi er ikke helt i mål i
forhold til vores ambition om, at alle klasserne fra mellemtrinnet og udskolingen, som
minimum gennem RelationsNetværket, har en partner. I dag har vi knyttet bånd til fire
virksomheder.

Gennem skoleåret har vi haft fokus på at skabe de bedste rammer for at styrke og udvikle
undervisningen i rammen sat af folkeskoleloven og kommunalbestyrelsen samt Middelfart
Kommunes vision Fra Middelfartbarn til Verdensborger. Konkret har vi identificeret to
pejlemærker En del af noget større og Læsning – en vigtig nøgle til læring, som vi vil arbejde
videre med i kommende skoleår. I den sammenhæng har vi identificeret en stor økonomisk
udfordring i at kunne nå vores mål og holde vores budget. Vi er bekymret for reelt ikke at
kunne holde vores budget med den konsekvens, at vores gæld vil vokse. Vi har i forvejen
en gæld, vi afvikler, der specifikt betyder mangel af et årsværk. Vi ser frem til en fortsat
dialog med Skoleudvalget for at håndtere de økonomiske udfordringer sammen. Den er
hæmmende for vores udviklingspotentiale i forhold til et internationalt snit (mange
tosprogede elever) og i forhold til vores agtpågivenhed til risikoen for mistrivsel, som
eksempelvis store klasser kan fordre. Endelig skal børn med særlige behov eksempelvis de
ukrainske, ordblinde, autister m.v. have den støtte, de har behov for. Her opleves
økonomien desværre at have vetoret over for de faglige argumenter.

Med disse ord ser vi frem til et nyt skoleår, hvor vi tror, vi sammen med Skoleudvalget kan
skabe rammerne for en solid og robust folkeskole, der har kræfter til det enkelte barns
behov.


Jakob Finn Wiis Tønnesen
Forperson